به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گناباد کارگاه تربیت مربی ویژه مربیان داوطلبان سلامت محله در شهرستان های گناباد و بجستان برگزار شد.
آموزش انتقال تجربیاتی است که شیوه درک افراد نسبت به محیط فیزیکی، اجتماعی و فرهنگی پیرامون خود را تحت تاثیر قرار می دهد و نتیجه آن یادگیری است. آموزش در حوزه سلامت به دنبال توانمندسازی افراد، خانواده ها، گروه ها و جوامع برای تصمیم گیری آگاهانه و تغییر داوطلبانه در شرایط یا رفتاری است که منجر به ارتقای سطح سلامت خواهد شد.
تجربه ثابت کرده که برای دستیابی به توسعه اجتماعی پایدار، به همیاری تک تک افراد جامعه نیاز هست. در اصل یکی از اثربخش ترین بخش هایی که موثر بر شیوه همکاری و جذب داوطلبان سلامت می شود نحوه عملکرد مربی می باشد آموزش داوطلبان سلامت باید معطوف به توانمندسازی مردم در شناسایی، برنامه ریزی و اقدام به منظور رفع مسائل محلی باشد و از آنجائیکه اغلب کارشناسان شاغل، محصول نظام آموزشی سنتی هستند و آشنایی چندانی با رویکردهای مشارکتی در آموزش ندارند لذا لازم است مربیان داوطلبان سلامت با اصول آموزش مشارکتی و آموزش همسانان، اصول مقدماتی یاددهی و مهارت های ارتباطی آشنا شوند تا فرصت های طلایی همکاری با مردم از دست نرود.
با وجود برنامه های آموزشی متعددی که بخش سلامت برای توانمندسازی کارشناسان خود اجرا کرده است، متاسفانه به موضوع شیوه آموزش مشارکتی و شیوه مداخلات جامعه محور کمتر پرداخته شده است. بنابراین، برنامه های مداخله ای بسیاری طراحی و اجرا می شود و یا برنامه های آموزشی متعددی اجرا می گردد، بدون آن که فرایند و پیامدهای مورد انتظار در رفتار بهداشتی جامعه ایجاد شود.
این دوره با هدف ارتقای توانمندی مربیان داوطلبین سلامت محله شاغل در واحدهای بهداشتی تابعه دانشگاه علوم پزشکی گناباد توسط واحد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت معاونت بهداشت در روزهای 21 و 22 مرداد ماه 1403 در شهرستان های گناباد و بجستان برگزار گردید.
در این کارگاه جناب آقای علی اصغری مسئول واحد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت معاونت بهداشت به همراه سرکار خانم علیشاهی به بیان موضوعاتی از جمله شیوه مناسب آموزش داوطلبان سلامت، مزایا و موانع استفاده از شیوه های مشارکتی و تعلیمی در آموزش داوطلبان، فنون آموزش مشارکتی، فرایند تغییر رفتار، موانع ارتباطی و مراحل آموزش داوطلبان، معرفی مجموعه آموزشی داوطلبان سلامت و بررسی کتاب های مجموعه آموزشی داوطلبان، اصول برنامه ریزی برای آموزش کتاب ها، روش اداره جلسه های آموزشی، شناخت باورها و سنت های مردم، فرایند انتقال پیام های داوطلبان سلامت به مردم و برنامه ریزی برای انتقال پیام پرداختند.